DAG 1  16-09-2014  Bari - Matera

Vliegreis met overstap in Milaan verliep voorbeeldig. Alléén bij aankomst in Bari bleken onze koffers nog in Milaan te staan.  Toiletartikelen meegekregen bij 'Lost and Found service' waar alle info werd verwerkt.  Auto opgehaald een leuke blauwe Fiat Panda en daarmee naar Centrum Bari gereden.

Sfeerimpressie Bari :

Daarna door naar Matera, op zoek naar ons ‘hotel’ in het historische oude deel (oudste stadje van Italië) ligt.  De kamers zijn allemaal verschillend, je hebt allemaal je eigen grotwoninkje!!

Onze ‘grot’ kamer is het trapje links omhoog :

Rondgewandeld in het stadje : je ziet originele grotwoningen in de bergen aan  de overkant liggen :

Biertje in het centrum op het Piazza Vittorio Veneto :

En via de trappetjes terug naar onze grotwoning.

’s Avonds heerlijk gegeten op het terras van Restaurante Nadi.

En zonder koffers, kleding, medicatie, toiletspulletjes gaan slapen….

Dag 2 17-09-2014 Matera en Metaponto

Wakker worden in onze grotwoning zonder koffers dus oude reiskleding maar weer aan...    Paul belde met Alitalia en koerier om het met spoed toch hier te krijgen.  De manager van het hotel had inmiddels ook al tig keer gebeld.  Na het ontbijt wandelden we een mooie route naar "Casa Grotta" een in originele staat teruggebrachte grotwoning waar mensen tot 1956 hebben gewoond!! Je kijkt je ogen uit!

Daarna weer teruggelopen naar het onze grotwoning, en daar ging de telefoon!!! De koffers waren gebracht!!!  Heerlijk douchen en omkleden in schone luchtigere kleding.  De auto opgehaald bij parkeergarage en richting Metaponto gereden.  Onderweg in Matera kwamen we nog lang een marktje.

We reden richting een Belvedere en kwamen onderweg een heleboel vogelverschikkers tegen.. best apart want de moestuin was allang verdwenen.

Het uitzichtpunt (Belvedere) konden we helaas niet bereiken omdat er filmopnames plaatsvonden van iets wat op Passion of the Christ leek. The crew kwam al in vol ornaat lunchen.

Doorgereden naar Metaponto, dat ligt aan de Ionische zee, het is een stadje door de grieken gesticht in de 7e eeuw v.chr. en daar wat ruïnes bekeken.

Daarna door naar het strand, lekker even wandelen, pootje baden, en naar de hele blauwe zee staren.

Terug naar het onze grotten/hotel en lekker in de thermae-spa gedobberd. Badmuts verplicht!! (bekijken op eigen risico)

's Avonds gegeten bij het op Tripadvisor  als nr.1 gewaardeerde 'vis' restaurant in Matera.
Met een lekkere lokale wijn erbij.

Dag 3, 18-09-2014 Matera-Grottaglie-Brindisi-Otranto

Vroeg vertrokken uit Matera, want lange reis  ( ruim 240 km.) voor de boeg naar onze volgende verblijfplaats Otranto. Een echte roadtrip dus.  Eerste koffiestop in Grottaglie, niet echt een heel bijzonder plaatsje.

Via de snelweg naar Brindisi dat is een drukke havenplaats aan de Adriatische zee tegenover Griekenland.  Weetje : de hoofdpersoon uit Jules Vernes "een reis om de wereld in 80 dagen" liet zich hier inschepen naar het Suezkanaal.  Even langs de boulevard gewandeld en een pizza gegeten bij 'Betty'.

Verder doorgereden naar ons 'Neptunus Hotel' in Otranto.  Klein typisch kustplaatsje met strand en een oud Byzantijns ommuurd centrum.

En nogmaals dat oude gebouw. Nee, dat daar achter...

's Avonds heerlijk gegeten aan de boulevard bij een aanrader via Tripadvisor. Er zwom zomaar een supervers kreeftje vergezeld door een lekker wijntje op Paul's bord.

Na het eten nog lekker even over de boulevard geflaneerd.

Dag 4, Otranto en de kustweg richting de punt van de hak van Italië.

Vanuit Otranto met de auto de voor de meeste toeristen onbekende kronkelkustweg richting de uiterste punt van de hak van Italië genomen. Adembenemende vergezichten, mooie rotspartijen, torres (oude vervallen torens) gezien.

Onderweg gestopt in Santa Cesaria Terme voor een kop kofiie. Oude, stille en beetje vervallen badplaats met een in Moorse-stijl gebouwde villa.

De lokale 'jeugd' klit wat bij elkaar...

Kustweg verder gevolgd totdat we bij een pareltje uitkwamen: een verscholen idyllisch micro-strandje bij Seno Aquiviva onderaan een canyon waar alleen een paar lokale Italianen gebruik van maken.

Daar lekker gezwommen en even in de zon gezeten.

Daarna terug naar onze basis in Otranto en nog even over de boulevard bij de haven gewandeld waar we nog een groentenverkoper tegenkwamen.

De laatste avond heerlijk gegeten bij di Nonna Tina, een klein druk restaurantje aan de boulevard waar mensen moesten wachten op een tafeltje (wij ook). Maar het was het wachten waard.  Wel enige chaotische bediening, maar heerlijk gegeten.

Dag 5.  20-09-2014:Otranto-Lecce-Brindisi-Ostuni-Alberobello.

Weer een rustige reisdag richting onze laatste overnachtingsplek voor 3 dagen in Alberobello.
Vanuit Otranto naar Lecce gereden en daar even de kerk van Santa Croce bezocht. Versierd met duizenden details en beelden en groteske figuren die het balkon ondersteunen:

Ook van binnen imposant, maar niet echt ons ding.

Dat de Italianen wel kerkelijk zijn wordt op alle fronten duidelijk in de omgeving van die kerk:

Daarna nog even doorgereden naar de kustplaats Brindisi om een stukje schande van Italië te zien : een kollosaal monument/gedenktteken ter ere van Benito Mussolini (El Duce). Geen enkel stadsbestuur heeft het na afloop van W.O. 2 aangedurfd om dit af te breken.
De macht van de fascisten en neo-nazi's is nog steeds in de huidige politiek merkbaar.

Vervolgens door gereden naar Ostuni. Een compleet wit stadje bovenop een heuvel. Daar geluncht.

Nog een stukje doorrijden en je komt in het gebied van de Trulli. Kegelvormige witte huisjes die zonder metselwerk gebouwd zijn. We hoopten wel dat die van ons wat minder vervallen zou zijn dan deze:

En dit is dan onze laatste bestemming, voor 3 nachten in Alberobello.  Een erg toeristisch oord. Maar wel bijzonder. En wij zitten net buiten het drukke centrum in een prachtig 'resort' in onze eigen Trullo.  Het is piepklein maar alles zit erin. Echt erg leuk.  Helemaal onderaan ons vakantieverslag  staat een filmpje dat Trudie gemaakt heeft van ons huisje. (Ook de binnenkant)

En een heerlijke tuin met zwembad en zitjes, hangmatten, hangplekken die we even uitgetest hebben.

Aan het einde van de middag nog even naar het centrum van Alberobello gereden om daar wat rond te lopen en de echte toeristische trulli te bekijken en lekker met een wijntje op een terras gezeten.

Vanavond na een lekkere pasta gegeten te hebben nog even een avondwandeling in het stadje.  Lekker kitsch!!

Dag 6, 21-09-2014: Alberobello en Martina Franca.

Lekker in onze eigen trullo geslapen en daarna  niet zoals alle andere gasten gebruik gemaakt van een lopend buffet in een ontbijtzaal, maar lekker zelf in ons kleine keukentje een ontbijtje met gebakken eitjes en boterhammen met jam gemaakt. Kopje thee voor Trudie en een in de pergolator ouderwets zelf gemaakt kopje espresso voor Paul.
Heerlijk op het terras voor onze trullo ontbeten.

Daarna via een klein kronkelweggetje gereden naar het plaatsje Martina Franca. Een klein, niet al te toeristisch stadje dat bekend staat om huisjes met allemaal verschillend balkons.

Uiteraard wordt ook op zondag gewoon gewassen en de heilige Madonna kijkt toe op het droogproces.

Daarna weer terug naar Alberobello, langs uitgebreide wijngaarden.
Van deze wijngaard komt de Cava Marano.

In Alberobello waren net weer een paar busladingen met toeristen opengetrokken.

De rest van de middag lekker relaxed doorgebracht in ons heerlijke rustige resort.
Lekker zwemmen en lekker een boekje/e-reader lezen in de hangmat.

Ook nog even gereserveerd bij  Ristorante Cava Nova dat gisteren vol zat en ons aangeraden werd door de jongen van onze resort.

Daar 's avonds lekker gegeten in een omgeving die niet zou misstaan in de jaren 70 van de vorige eeuw.
Wel een lekkere biologische wijn uit deze streek erbij:

Na het eten nog even gewandeld naar het centrale plein, En daar was een Comedia del Arte-voorstelling bezig in het kader van... dat zijn we even vergeten.

En omdat het vandaag bijna 30 graden was ook nu dit verslag lekker nog buiten op ons terras met een lekker glaasje erbij geschreven.

Dag 7,  22-09-2014: Alberobello-Monopoli-Polignano di Mare

Na ons ontbijt op het terras vertrokken richting het stadje Monopoli, ongeveer een half uur rijden van Alberobello.
Onderweg uitgestrekte olijfboomgaarden. Niet zo gek, want 8 % van de totale wereldproductie aan olijfolie komt uit deze omgeving.

Monopoli is een leuk havenstadje met prachtige blauwe bootjes en authentieke vissersmannen.

Vanaf het kasteel aan de haven heb je een prachtig uitzicht op de zee en het stadje.

We hebben nog wat in het oude stadcentrum rondgewandeld en voor onszelf een mooie, lokaal geproduceerde fles olijfolie gekocht om mee te nemen naar Nederland.

Na een koffie-espresso-stop via de snelweg op weg gegaan naar de kustplaats Polignano di Mare, Een paar kilometer verderop was er een enorm verkeersongeval en dat betekende een totaal geblokkeerde snelweg. Wij konden gelukkig nog net op tijd via een klein weggetje terug richting Monopoli om vervolgens via een slingerende provinciale weg en het plaatsje Castellana Grotto toch alsnog naar Polignano di Mare te rijden.

Polignano di Mare is vooral bekend vanwege z'n beroemdste inwoner: Domenico Modugno. De zanger van het wereldberoemde lied 'Volare'.  Er staat zelfs een standbeeld van hem.

Witte huizen op kliffen, waarvan de basis door de golfen is uitgehold, waardoor er grotten zijn ontstaan.
Verder een aantal rotsige inhammen waar gezwommen kan worden.

Wij hebben op het centrale plein van het oude stadsdeel een lekkere lunch genuttigd.

Daarna weer terug naar Alberobello  om nog wat te zwemmen en te relaxen.

Onderweg kwamen we een paar schaarse dieren tegen, wat koeien en varkentjes. Het is dan ook voornamelijk landbouw hier in de streek.

Onze laatste avond in Alberobello afgesloten met een etentje in een klein huiskamerrestaurant,  Favolo in Tavola. Lekkere simpele Italiaanse gerechten, heerlijk wijntje erbij.

Het weer sloeg vanavond een beetje om en we hebben zowaar een paar druppels regen gezien. Bewolkt en een beetje wind, dus niet met een drankje op ons terras de laatste avond afsluiten. We  zullen het binnen in onze trullo moeten doen.

Morgen weer een reisdag. Naar Bari en daarvandaan vliegen naar Milaan en dan overstappen en door naar Schiphol.

Dag 8:  23-09-2014 Alberobello-Bari-Milaan-Amsterdam-Bloemendaal

Onze laatste dag bestond voornamelijk uit reizen. Vanmorgen wel nog even aan de kust vlakbij Bari naar een boulevard gegaan. Er stond daar een enorme wind van zee en dat leverde de laatste foto's op.

Daarna gevlogen van Bari naar Milaan, waar we werden opgewacht door een grondstewardess die ons via allerlei korte weggetjes en staff-only, kruip-door-sluip-door routes bracht bij de gate waar het toestel naar Amsterdam op ons wachtte. Was wel een soort sprinten, maar we hebben het gehaald.
En in Amsterdam kwamen dit keer onze koffers als eersten op de band. Dus eind goed, al goed.

Het was een heerlijke vakantie!