13 juni 2015, dag 1

Gevlogen op Marseille, in Marseille superluxe huurauto (Peugot 308 diesel met navigatie en cruise control) opgehaald en snel die vreselijke stad verlaten richting Cassis.

Bij een ENORME Carrefour boodschappen gedaan voor de komende dagen en op weg naar onze Gite vlakbij het plaatsje Besse sur Issole.

Vóór we die gevonden hadden.... was nog best wel een 'dingetje' omdat de kleine karrensporen niet op de navigatie voorkomen.

's Avonds bij het beste (volgens Tripadvisor) restaurantje gegeten in een patio.

Dag 2

De hele nacht een enorme onweersstorm met veel regen en bliksem over de Provence, flink afgekoeld maar tegen 10 uur scheen de zon alweer en konden we onze gite en tuin etc in het zonnetje op de foto zetten :

Rondom ons huisje en van de eigenaar (t/o onze gite) groeien de kruiden etc gewoon in het wild.

Via Le Luc via een mooie haardspeldenweg naar Grimaud gereden voor een heerlijk lunch en wandeling door het mooie dorp.

Daarna doorgereden naar het mondaine St. Tropez voor een wandelingetje langs de kleine..... sloepjes.

Via dezelfde kronkelweg terug langs heel veel Chateaus met de daarbij behorende wijngaarden.

Onderweg kwamen we nog een gedateerd, bijna verlaten (de 100 jarige pompbediende loopt net het trappetje op) pompstationnetje tegen...

En weer via dit viaductje met een stroomversnelling ernaast terug via het karrespoor wat ons weer naar de gite brengt :

En dan eindelijk de eerste duik in ons (net schoongemaakte) zwembad! Er zijn verder geen gasten in het andere huisje dus heerlijk rustig en helemaal voor onszelf :)

(De groene rechter stoel daarachter (gloedjenieuw) was Paul alvast doorheen gezakt)

En de spelende vrouw in het water :

Speciaal voor Jess : Oma heeft net zo'n slurf als jij!!

Tenslotte een kijkje in ons WiFi netwerkcenter bij het zwembad!

Dag 3

De dag begonnen we met op zoek te gaan naar een nieuwe koffer voor Trudie omdat de oude op de luchthaven van Marseille bij aankomst kapot bleek te zijn... ondanks dat alles op maandagochtend dicht scheen te zijn uiteindelijk per toeval bij Brignoles bij een soort Action een nieuwe kunnen kopen. Een goeie grote rooie!  En meteen de oude weggegooid...

Daarna boodschappen voor de BBQ van vanavond gedaan en weer lekker naar onze Gite. s Middag geluierd, gezwommen, gelezen en om 17.30 Loes en John opgepikt in het dorp waar zij in een B&B zitten als bijna einde van hun fietsvakantie. Lekker bij ons huisje gegeten en gedronken en gekletst.

We wisten al dat we een buurhond hadden (Figaro)...

maar we hebben ook een buurkat! Die schrok zo van de hond en sprong in de boom! (zoekplaatje)

Dag 4

Vandaag naar La Cadiere d' Azur gereden. Een hooggelegen mooi middeleeuws stadje. Daar koffie gedronken bij een echt typisch Frans koffiehuis :

En een wandeling naar het uitzichtpunt gemaakt...

Vandaag hadden we het project doorkijkjes en deuren!  :)

Daarna doorgereden naar de kustplaats Bandol, daar eerst heerlijk geluncht (dagschotel voor een tientje) met een goede flesje Rosé van de Cotes de Provence.

Bij de haven was het markt

En nog even lekker met de voetjes in zee en langs het strand gewandeld. (let op het zandkasteel!)

Daarna terug bij onze Gite lekker gezwommen en liggen zonnen  tot het betrok en er een onweersbui dreigde aan te komen...

Voor het losbrak toch nog even lekker buiten op het terras de restanten vlees van gisteren op de elektrische BBQ/Grill gegooid.

Dag 5

Vroeg opgestaan, we willen naar Gorges du Verdon en dat is best een lange rit.

Onderweg zien we een schaapherder met een enorme kudde bruine schapen.

Filmpje van de onoverzichtelijke haarspeldbochten onderweg naar Castellana:

Eerste stop voor koffie is Castellane met de rots waarnaar de streek is vernoemd : Verdon.

Onderweg : .

Doorgereden naar een mooi uitzichtpunt bij Le Grand Canyon :

Lunch op 960 meter in het dorp Rougon bij een Crèperie 2 lekkere crepes met een biertje en een prachtig uitzicht (zie boven)

Daarna een stukje van de Bergketenroute gevolgd met een paar adembenemende uitzichten!

Vervolgens doorgereden richting het Lac de Ste-Croix, van boven zagen we brug die we even later, toen we eenmaal afgedaald waren, ook van dichterbij konden zien.  Sterker nog : we reden er over heen!

Beneden aangekomen zagen we dat je er kon waterfietsen en zwemmen en van hoge punten van de rotsen af kon duiken... wij kozen voor het waterfietsen :

Filmpje van het waterfietsen:

Dag 6

Aan het eind van de ochtend naar Frejus gereden, we wilden een oud Romeins amfitheater bezoeken maar kwamen uiteindelijk na een wirwar van verschillende bordjes uit bij een totaal verbouwd moderne arena waar volgens ons stierengevechten worden gehouden :(  (Aan de buitenkant zag je nog wel enkele poortjes van oude stenen)

Nog even een korte blik op de haven en de oude stad geworpen en gauw weg uit deze, door toeristen overlopen ongezellige, stad.

Geluncht bij een (te dure) sjieke strandtent langs de kustweg met dit uitzicht en grappige glazen voor het bier.

Daarna helemaal langs de kustweg met rode rotsen en mooie uitzichten en rare bouwsels richting Cannes gereden.

Door  de drukke, mondaine stad Cannes gewandeld met unieke boetieks en winkels en in de haven naar de 'bescheiden' bootjes van de rijke lui gekeken.

Panorama van de kustlijn van Cannes :

Trudie ging nog even met de lokale filmsterren op de foto :

En Paul poseert naast een uniek exemplaar van Philip :)

Dag 7

's Morgens naar het plaatsje Gonfaron gereden (leuke muurschildering op een huis daar):

Daar een schildpaddenopvang bezocht. Leuk kleinschalig en educatief park met echt betrokken medewerkers die zieke, aangereden of verstoten schildpadden  opvangen en opknappen.

Zielig ziek beestje in de ziekenboeg:

Omdat schildpadden al in de pre-historie bestonden had het park een soort route door de geschiedenis gemaakt en bij 100.000.000 miljoen jaar geleden werden we gewaarschuwd voor een doodeng beest:

Er was ook een nursery (kraamkliniek) waar bedreigde schildpadden gekweekt worden en waar je de verschillende groeistadia van de dieren kunt zien van 1 t/m 3 jaar oud:

En tenslotte nog een leuk filmpje van de Usain Bolt onder de schildpadden met een verrassende wending op het einde (zet het geluid ook even aan):

Daarna lekker onze laatste middag bij de gite doorgebracht aan het zwembad

en 's avonds uit eten gegaan in het zelfde restaurant van de eerste avond Besse sur Issole  (apart verslag daarvan binnenkort in onze eetrecensie-sectie) .

Dag 8 (terug-reisdag)

Op tijd onze gite verlaten om langzaam richting het vliegveld te rijden, maar omdat we pas om 18:00 uur vliegen zouden nog voldoende tijd om wat te bekijken onderweg.

Allereerst een koffie-stop gemaakt in St. Maximin-la-Ste-Baume:

Onderweg naar Aix-en-Provence nog even bij een mooie bergkam afgeslagen bij de Montagne Ste-Victoire:

Daarna door naar Aix-en-Provence voor een lekkere lunch. Er waren nog een paar marktkramen in het centrum, waaronder een leuke kraam met allerlei kruiden:

Daarna nog even, voordat we moesten inchecken op het vliegveld, naar de haven van Marseille gereden om een laatste korte wandeling te maken over de splinternieuwe boulevard met moderne gebouwen en musea die in schril contrast staan met de oude stad daarachter:

En daarmee was ons weekje Frankrijk weer afgesloten.