Van 1 juni t/m 8 juni 2022 gaan we naar het Griekse eiland Corfu.
We verblijven via Eliza was Here met een huurauto in een studio bij Pelecas Country Club, in Pelekas.

Dag 1.

De (verjaar)dag van Trudie begon al heel vroeg. Wij werden om 3:15 opgehaald door een taxi die ons om 3:45 bij de vertrekhal van Schiphol afleverde.  De waarschuwingen rondom lange wachttijden en drukte klopten. We hebben ruim 3 kwartier in een soort Eftelingrij  geschuifeld voordat wij bij de security kwamen.
Nadat we daar eenmaal doorheen waren duurde het nog tot 6:15 totdat wij met het vliegtuig opstegen.
We hadden blijkbaar wind mee., want al om 9:45 lokale tijd (het is in Corfu een uur later) waren we op het vliegveld geland.
Onze geupgrade huurauto opgehaald bij Hertz, een best grote en luxe Hyundai I30 diesel.
Ingecheckt bij ons verblijf op Pelekas Country Club.
Een leuke kleine studio met terras op een enorm groot terrein (van origine een olijfboomgaard van 140 hectares) met onder andere een manege, een tennisbaan en een zwembad.
Impressie van onze studio:
De omgeving van onze studio:

Trudie nam nog even een duik in het zwembad:
En na een middagdut en een lekkere (stort)douche zijn we 's avonds naar een Taverne vlak in de buurt gereden voor een paar lekkere Griekse gerechten, zoals in feta gebakken aubergine met tomaat en lamskoteletten.
Het verjaardagsmaal sloten we af met een als een salamiworst uitziende traktatie van het huis: mosaiko, een combinatie van chocolade-ijs en koek.

Dag 2

Donderdag 2 juni, 34 graden!

We begonnen met een lekker ontbijt buiten op ons terras.

Daarna richting Corfu-stad gereden, onderweg moesten we even stoppen voor een kudde schapen met een paar geiten:
De auto geparkeerd bij de oude haven en gewandeld naar het Nieuwe Fort:

Door kleine smalle drukke straatjes naar de oude stad gelopen, waarbij we onderweg  een Auschwitz monument tegenkwamen.
En even later liepen we langs een synagoge waar we naar binnen zijn geweest, rondgekeken en een praatje gemaakt. De synagoge wordt nog nauwelijks voor diensten gebruikt want er wonen nog maar een paar Joden op Corfu en er is geen rabbijn meer.
Daarna doorgereden naar het Oude Fort.
Aan de overkant  zijn vaag de contouren van Albanië zichtbaar:
Selfie:

Vervolgens een lange rit door het midden van Corfu gemaakt richting de kust en op mooi plekje aan zee geluncht.

Nadat we weer op het terrein van onze Country Club kwamen kreeg Paul een lift in de golfbuggy aangeboden van zijn 'nieuwe beste vriendin', de eigenaresse.

Omdat het zo warm was hebben we bij terugkomst nog een lekkere duik in het zwembad genomen.
Er vliegen hier enorm veel zwaluwen rond en het is gelukt om er eentje scherp op de foto te krijgen.

's Avonds naar restaurant Ambelonas gereden, en gegeten op een mooie plek bij hun eigen wijngaard.
We kozen voor  lokale gerechten, als voorgerechten Tsikareli (een groentegerecht) en een gerookte vispaté en als hoofdgerechten: Veal Sofrito (kalfsstoofgerecht) en Kavraman (lamsbout).

Genoten van de plek, het eten en de mooie zonsondergang.

Dag 3
Vrijdag 3 juni, alweer 34 graden.

Vandaag staat het Noordwesten op het programma. Via kronkelige wegen door hoge bergen zijn we naar Sidari gereden.

Een megadruk toeristisch kustdorp aan de Adriatische zee, waar ook het zogenaamde "Canal d'amour" naar zee stroomt.

De mythe gaat dat als je dat kanaaltje overzwemt, je de eeuwige liefde vind.
Wij wisten niet de liefde zo kon stinken :-)
We hebben een kop koffie gedronken en zijn snel verder gereden, richting Peroulades en kwamen onderweg Kaap Drastis tegen. Deze bijna 100 meter hoge noordwestkaap van het eiland is bijna sneeuwwit en helemaal beneden aan de zandsteenformatie is een kleine baai.
Wij zijn met de auto via een geitenpad helemaal naar die baai beneden gereden.

We hebben geluncht op een terras bij de boulevard van het plaatsje Arillas.

Via kronkelige bergwegen zijn we teruggereden naar Pelecas beach voor een duik in de Ionische zee.

's Avonds gegeten in ons eigen stadje Pelecas bij Jimmy's bar. Op het terras waar we zaten bleken 2 zwaluwnesten te zijn. De eigenaar vertelde dat ze elk jaar terugkomen.

Toen we de auto haalden van de parkeerplaats werden we nog getrakteerd op een mooie zonsondergang.

Dag 4
Zaterdag, 4 juni. 29 graden.

Omdat het vakantie is...lekker uitgeslapen en pas om 11 uur vertrokken richting het zuidwesten.
Alweer heel veel haarspeldbochten door de bergen heen, het landschap is prachtig groen door de olijfbossen. We zagen een prachtig oud dorp tegen een bergwand aan, Agios Mattheos.
Vlak voor we dat oude dorp doorreden zagen we de ruïnes van een 13e eeuws Byzantijns fort.

Doorgereden naar de beeldschoon gelegen taverna aan de baai van Alonáki.
Daar met prachtig uitzicht geluncht.
Toen we terugliepen naar de auto zagen we een vrouw verse sardientjes schoon maken en ze wilde graag op de foto.

Een stukje verderop kwamen we bij het enige meer van het eiland Corfu, het Korissionmeer. Dit meer is 5 kilometer lang en 1 kilometer breed en staat op 1 plek in verbinding met de Ionische zee.
Het meer wordt  op de meeste plaatsen door een zandweg met wat duinen gescheiden van de zee.
Zilverreiger in het meer:

Wij vonden aan de andere kant van de zandweg een leuke strandtent met ligstoelen en hebben daar zwemmend en zonnend een paar uur doorgebracht.
's Avonds weer lekker gegeten in het dorp Pelekas. Dit keer op het terras van restaurant Alexandros met uitzicht over zee en op de bergen.
Daarna nog een stukje omhoog gereden naar het uitzichtpunt de Keizerstroon. Daar vandaan weer een spectaculaire zonsondergang meegemaakt.

Dag 5
Zondag, 5 juni. Nog steeds 34 graden en dat is volgens de Corfioten zeer uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. Deze temperaturen passen meer bij juli of augustus.

Vandaag zijn we richting het oosten gereden, vlakbij het vliegveld ligt het plaatsje Kanoni, waar de vliegtuigen vlak boven het prachtig gelegen witte Vlachérnaklooster landen.
Dit 17e eeuwse klooster staat leeg, maar trekt massa's toeristen.

Wij besloten het alleen van boven te bekijken en te fotograferen omdat het megadruk was. We hebben wel een filmpje gemaakt van een landend vliegtuig.
Best spectaculair wegens de plek en omdat we er zo dichtbij stonden.

Omdat we zin hadden om een bootje te huren zijn we via een mooie kustroute naar het noordoosten gereden, naar het plaatsje Ipsos.
De bootverhuurder zat net te lunchen samen met een eend...
We hebben bijna 3 uur lekker gevaren en tussendoor bij een taverne aangelegd om te lunchen.

Verder naar het noordoosten gevaren.
Op de foto links Corfu en rechts Albanië.
Nog wat passerend verkeer op de Ionische zee.....

's Avonds aten we voor de 2e keer bij familie-taverne To Stavrodromi, waar we tot nu toe de allerlekkerste moussaka en souvlaki hebben gegeten.
In plaats van onze gebruikelijke zonsondergang zijn we wel naar de Keizerstroon gereden om dit keer te proberen een foto in het donker te maken.

Dag 6
Maandag, 6 juni. Erg warm!
Omdat het vandaag weer erg warm was, lokaal zelfs wel 37 graden, de dag voornamelijk in onze auto  met airco doorgebracht met een mooie rit langs de kust naar het Noordoosten.
We hadden in eerste instantie de plaats Kassiópi in gedachten als bestemming, maar toen we daar arriveerden bleek het te wemelen van de toeristen en was het onmogelijk om onze auto op loopafstand (voor Paul is dat momenteel maximaal 500 meter) van de haven te parkeren.
Dus besloten we af te dalen naar het dorpje Agios Stephanos om daar te lunchen.
Heerlijk rustig, mooi gelegen dorpje met een klein haventje.
De benen van Paul kunnen wel wat kleur gebruiken...
Gegeten bij Taverne Eucalyptus, waar je, als je wilt met je stoel en tafel aan het water op het strand kan zitten.
Op dit punt zit je het dichtst bij Albanië:
Onze lunch bestond uit gegrilde octopus en een salade van sinaasappel en 'carpaccio' van zeebaars:

Vervolgens, met de airco op volle toeren, terug naar ons vakantieverblijf gereden en daar lekker wat gezwommen in het zwembad en in de schaduw op een ligbedje gelegen.
Ons avondeten hebben we gegeten in het plaatsje Vatos bij een lokale taverne, Spiros97. Lastig te vinden en via Tripadvisor uitgezocht.
Prima eten en vooral een prachtige plek:

Dag 7
dinsdag, 7 juni. Maximaal maar 32 graden...

We reden naar het noordwesten, naar de plaats Paleokastritsa, hier van bovenaf gezien...

..en boekten een boottour.
We kwamen langs allemaal mooie imponerende grotten. De schipper had hele verhalen over alle grotten en rotsformaties en haalde af en toe flinke stunts uit met de boot.
De rotsen hadden namen als King Kong, Flintstone, Pancake en the Love cave (omdat je daar maar met zijn tweetjes in past.)
KingKong (als je goed kijkt zie je bovenin een apengezicht):

De kleur van het water van de Ionische zee was ook prachtig. Aan sommige randen van de grotten kon je de fosfor zien oplichten.

We werden afgezet bij 'Paradise beach' en werden 2 uurtjes later weer door de boot opgehaald. Heerlijk zwemmen en beetje zonnen (goed insmeren want het gaat hard hier!).

Op het strandje klommen ook nog een paar geiten tegen de rotsen.

's Avonds aten we voor de 2e keer bij Jimmy's en voor ons de laatste keer op Corfu.
Na het eten waren we precies op tijd naar boven gereden om op de Keizerstroon hoog boven ons dorp Pelekas de zon onder te zien gaan.

Dit was onze volledige laatste dag op Corfu, morgenochtend vliegen we terug naar Nederland.
We hebben een fijne week gehad en alles bij elkaar 500 kilometer gereden om vrijwel het hele eiland te ontdekken.