2, 3 en 4 juni 2020:

Dinsdag 2 juni

Na een rit van ruim 2 uur aangekomen bij de haven van Lauwersoog en daar geluncht.

Na de lunch aan één van de vele strandjes van het Lauwermeer lekker gelegen en pootje gebaad.

Daarna naar onze B&B gereden.
Het is een 'bijzondere' plek, wel mooi gelegen aan het water.
We slapen in een vissershutje dat in een grote loods aan het Lauwersmeer staat, met rondom die loods veel campers.

Voor ons avondeten naar Anjum gereden om daar te eten bij Restaurant Het Raadsel van de Waddenzee, met een mooi plekje aan het haventje.

Na het eten een rondje gelopen in de buurt van het restaurant

Terug bij onze B&B op het terras aan het Lauwersmeer naar de ondergaande zon gekeken.

3 juni, Schiermonnikoog.

Vroeg vertrokken vanuit Lauwersoog met de boot naar Schiermonnikoog mét mondkapjes op.
Op de boot een visserboot gespot met wel heel veel zeemeeuwen die een graantje/visje mee wilden pikken.

Na met de bus naar het hotel te zijn gebracht (nog steeds mondkapjes op in de bus) en de koffer gedropt, meteen naar de fietsenverhuur om 2 Ebikes te huren.
Daarna in 2 etappes het hele eiland doorkruist om een aantal bezienswaardigheden van de, bij de VVV aangeschafte, kaart te bekijken.

Tijdens onze 1e fietsetappe kwamen we het eerst bij de walviskaken: meegenomen naar het eiland door kapitein Klaas Visser van de Willem Barentz.

Om de Schiere (grijze) monniken te eren die op het eiland van betekenis zijn geweest,is in 1961 een standbeeld neergezet.
Daarna op zoek naar de rode vuurtoren: Schiermonnikoog had 2 vuurtorens, noordelijk en zuidelijk.
De torens werden in 1853 gebouwd en op 1 mei 1854 werden de lichten ontstoken.
De witte toren, die in de 2e fietsetappe volgt, heeft gewerkt tot 1911 en alleen nog als watertoren gebruikt. Nu alleen nog voor telecomdiensten in gebruik.
Daar afgestapt om rond te wandelen tot het strand, door de prachtig bloeiende duinen.

Op de terugweg zagen we een Amsterdammertje bij een leuk schelpen'winkeltje'.
Al fietsend door het mooie landschap via de mooie lange fietspaden kwamen we naast de prachtige flora ook veel fauna tegen:
We lazen dat er op Schiermonnikoog een lepelaarskolonie woont.
Deze patrijs/famous grouse rende harder dan wij konden fietsen!

Onderweg ook veel van deze huisjes.. deze was de oudste die we konden vinden
Veel van dit soort huizen zijn na de oorlogsbombardementen weer herbouwd.

Na deze 1e fietsetappe was het inmiddels tijd om in te checken in het Hotel Ambrosijn. waar we eerst op het grasveld dat tijdelijk als 'corona-terras' in gebruik is, een welkomstdrankje kregen.
We hadden een prachtige suite boven het restaurant van het hotel. Met een halletje, woonkamer, slaapkamer en badkamer met stortdouche en jacuzzi, echt een aanrader dit hotel!

Koffer uitpakken, even een dutje en lekker in het bubbelbad te hebben gelegen de 2e fietsetappe.

Eerst naar de vogelkijkhut bij de Westerplas en omdat het broedseizoen is werden we getrakteerd op tientallen soorten vogels die allemaal nesten hadden en het prachtig kijken was met de nieuwe verrekijker!
Vanuit de vogelkijkhut konden we ook de witte (oude) vuurtoren zien!
Daarna op zoek naar die witte, oude, vuurtoren.. gelukkig zijn vuurtorens niet moeilijk te vinden... ;-)
Naast de vuurtoren huppelde ook nog heel schier een monnikskonijn rond...

's Avonds in ons hotel genoten van een culinair 5 gangen diner met bijpassende wijnen.  Zie dit restaurantverslag.

Op donderdagochtend  hebben we eerst de E-bikes teruggebracht en stond er bij terugkomst in onze suite een mand vol heerlijke verse ontbijtspullen klaar.

Na het ontbijt met de bus (en mondkapjes op) weer naar de boot (ook daar weer de mondkapjes op) terug naar huis.

Wij vonden Schiermonnikoog een fijn, rustig, vriendelijk eiland waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen!