Vanaf 12 september 2016 zitten wij een weekje in een idyllisch appartement in Mezzao op het schiereiland van Kefalonia in Griekenland.

Dag 1

Een reisdag. Om 12:45 van Schiphol vertrokken met TUI richting Kefalonia. Daar sneller dan verwacht om 16:20 geland op het vliegveld van Argostoli.
Lekker kleinschalig vliegveld waar je gewoon vanaf het vliegtuig over het terrein loopt naar het kleine ontvangstgebouwtje.
Vervolgens op zoek naar de autoverhuurmaatschappij. Helaas...omdat wij het vluchtschema hadden gewijzigd bleek dat de autoverhuurder niet op dat moment op onze komst gerekend had. Na wat heen-en-weer gebel met Nederland en verhuurder op Kefalonia kwam dan toch 3 kwartier later een jongen van de autohuur ons een auto afleveren op het vliegveld.
Omdat het allemaal niet helemaal goed was gegaan hadden ze besloten de door ons gereserveerde Fiat Panda te upgraden voor een...  superluxe Jeep Renagade.

Daarmee meteen naar de haven van Argostoli gereden om vervolgens de ferry te nemen naar  Lixouri op het schiereiland Paliki, waar ons appartement ligt.
Onderweg bij een klein supermarktje even de meest broodnodige zaken ingeslagen (flessen water, thee, wat te snoepen) en via een smalle kronkelweg (de hoofdweg dus) naar Mezzao door te rijden waar ons appartement is.
Niemand bij de receptie, maar wel een briefje voor ons met de mededeling dat wij studio 3 hebben en dat de sleutel in de deur steekt.
Een schattig klein studiootje met een bed, keukenblok, koelkast, badkamer en een lekker terras.
Als verwelkoming stond er voor ons een mandje met een karafje rode wijn en wat zoutjes gereed, alsmede een welkomstbriefje met o.a. de Wificode. Helemaal leuk!

Snel ons even opgefrist en daarna in het donker via hele kleine weggetjes naar een taverne die Captain Nicholas heet. Vriendelijk ontvangen en daar heerlijk op het terras gegeten. Voor Trudie een moussaka en voor Paul een souvlaki van kip. Daarbij een lekkere grote Griekse salade met zelfgemaakte feta en 2 Griekse biertjes.

Uiteindelijk om 22 uur weer terug naar onze studio om lekker nog even een kop espresso te drinken (uit de door Paul meegenomen percolator) en voor Trudie een lekkere bak thee.
Op tijd naar bed, want morgenochtend om 9 uur wordt (hoe luxe) ons ontbijt door de verhuurder geserveerd op ons eigen terras.

Dag 2

Onze tweede dag begon om 9 uur met een op ons eigen terras door een vriendelijke medewerkster van ons vakantiehuis geserveerd ontbijtje.
Daarna even wat foto's geschoten van ons huisje en de directe omgeving:
Daarna onderweg naar het (ondergrondse) meer van Melissani. We kozen voor de route helemaal bovenlangs de kustweg en de bergen, zodat we meteen een goede indruk kregen van zowel het schiereiland Paliki, als het hoofdeiland van Kefalonia.
Onderweggetjes:
Uitzicht op Myrtos Beach:
Voor een koffiestop reden we door naar Agia Evfemia:
Vervolgens door naar het zeer toeristische Melissani meer (cave) :
Op zoek naar een leuk strandje, kwamen we eerst bij het enorme drukke Xi-beach uit, rechtsomkeert gemaakt en doorgereden naar Megas Lakos beach.  Heerlijk rustig strandje, geen wit zand, maar roodachtig, met bedjes en een strandtentje waar we de middag hebben doorgebracht en een ijsje hebben gegeten.
Trudie ging een wandeling maken en kwam een leuk kreekje tegen met ons volgende vakantiehuisje :-)
's Avonds eten bij het, volgens Tripadvisor, 1 na beste restaurant van het schiereiland: "Ladokolla" in Damoulianata. Was wel 40 minuten kronkel, haarspeldbochtig rijden (op de terugweg minder fijn in het aardedonker) .
Daar aangekomen bleken we, op 1 ander Nederlands stel na, de enige gasten te zijn.
Dat was een belevenis op zich. De eigenaar kwam niet met de menukaart, maar kwam gezellig bij ons zitten om ons zijn familiegeschiedenis en het wel en wee van zijn tweelingzonen te vertellen... (ja, het was rustig in het restaurant)
In steenkolenengels noemde hij een aantal gerechten op die we konden kiezen. We kozen voor tsaziki met knoflookbrood, gefrituurde groenten in deegjasje (vet!!); aubergine, courgette en groene pepers.
Trudie had gegrilde kipstukken met patat en Paul kreeg gegrilde lamskoteletten met patat.
We dronken een halve karaf witte wijn en een fles water.
Dit alles omlijst met keiharde Griekse smartlappen (denken we) muziek, die de eigenaar steeds harder zette... totdat hij aan ons vroeg of we het mooi vonden en hij het vervolgens toch op ons verzoek wat zachter zette.
Bij het afrekenen (alles bij elkaar slechts 27.50!!) kregen we nog wat stukjes appel met kaneel en honing van de eigenaar die vervolgens uitbundig afscheid van ons nam.

Dag 3.

Vandaag een rustig (strand)dagje.
Na het ontbijt via allerlei kronkel- en met name haarspeld-wegen in 40 minuten gereden naar het strand van Petani in het Noordoosten van het schiereiland Paliki. Vlakbij van boven een plaatje:
Een prachtig zand-grindstrand met uitzonderlijk helder water. 3 meter uit het strand loopt het stijl naar beneden af en moet je al zwemmen.
Heel helder water, waarin je gewoon de visjes kunt zien zwemmen:
's Middags bij de taverna aan het strand, waar we onze auto ook konden parkeren, genoten van een lekkere lunch. Gegrilde octopus, patat en een Griekse salade:
Daarna maakte Trudie een strandwandeling en kwam behalve een mooi begroeide rots ook nog een zeeschilpad tegen.
Lekker nog gezwommen en gelezen.
Op de terugweg alvast onze volgende 2 huurwagentjes bekeken en genoten van het mooie uitzicht:
Daarna bij ons huisje nog bij het zwembad genoten van een frisfruitige witte Robolawijn (specialiteit van Kefalonia).
's Avonds op aanraden van Tripadvisor naar Lixouri gereden waar we net buiten het meest toeristische centrum restaurant Tsibibo vonden.
Allebei gekozen voor een Grieks/Kefalonia specialiteit.
Voor Trudie Youvetsi van rund, een ovenschotel met rundvlees, tomatensaus, orzo en Parmezaanse kaas.

Extra peper voor haar erop:
Paul had gekozen voor Kleftiko, een in  bakpapier gestoofde ovenschotel van lamsvlees aan het bot met groentes, feta en aardappels.
Allebei de gerechten waren heerlijk en met twee biertjes erbij en een dubbele espresso en een cappuccino na afloop waren we totaal 24,50 kwijt.
Daarna weer terug naar ons huisje om nog wat na te genieten van deze rustige dag.

Dag 4.

Vandaag weer een lange roadtrip met als doel Fiskardo en Assos. Op zichzelf geen grote afstand (98 kilometer) maar met de wegen en de veerboot staat daar dus 1 uur en 50 minuten rijtijd voor. Nadat we weer een heerlijk gevarieerd ontbijtje op ons terras kregen (pannekoekjes, brood, fruit, salade, feta etc) om 9:45 vertrokken naar de haven van Lixouri om daarvandaan de veerboot naar Argostoli te nemen.
Even 10 minuten moeten wachten:
Vanuit daar gereden via een binnenweg naar Myrtos Beach met het idee om vandaar via de kustweg omhoog te rijden naar de meest noordelijke plaats op Kefalonia, Fiskardo.
Helaas bleek de kustweg wegens werkzaamheden afgesloten en werden wij gedwongen om via kleine kronkelende wegen via heel veel haarspeldbochten de bergen over te steken.
In het plaatsje Karya bij een kleine taverna  een korte koffiestop gemaakt.
Uiteindelijk na een rit van dik 2,5 uur aangekomen in het bijzonder toeristische en heel drukke vissersplaatsje Fiskardo.
Rondgewandeld bij het haventje en daar een lunch (souvlaki en een gegrilde paddenstoelenschotel) genuttigd.
Trudie maakte er een projectje van om zoveel mogelijk nog bloeiende planten en struiken in beeld te krijgen:
Weer terug naar de auto en onderweg nog een compleet verlaten villa met een sarcofaag in de tuin tegengekomen:
Daarna door naar het op een klein schiereilandje gelegen plaatsje Assos.
Onderweg wel een fraai uitzicht:
Ook weer heel veel kronkelen via haarspelden. Een korte gefilmde impressie te zien via de volgende youtube-link
Assos is een lieflijk klein plaatsje dat ook bezocht wordt door veel Grieken.
Assos van een geheel andere kant bezien:
Onderweg nog een paar vrolijke, zingende en dansende Griekse bejaarden tegen gekomen.
Ook daarvan is er een heel kort Youtube-filmpje gemaakt.
Daarna weer terug naar ons appartemen,t via weer die kronkelende bergweggetjes, waarbij we onderweg een paar keer moesten stoppen voor overstekende bokkenpootjes :)
Nog een panoramafoto van onderweg:
Uiteindelijk na een tocht van totaal 7 uur weer terug bij ons huisje. Een duik in het zwembad en een dutje voordat we 's avonds weer in Lixouri bij een aanbevolen restaurant (Oti Fame ki oti Pioume) gingen eten.
Allebei een (piepklein soort melk)flesje witte wijn bij het eten
Voor Trudie buffelvlees in witte wijn met knoflook en champignons:
En voor Paul gegrilde gamba's (met daarbij weer een Griekse salade.)
Totale kosten 25,50. Het blijft goedkoop.

Dag 5.

Vandaag een rustig dagje. Na een op ons terras geserveerd lekker ontbijtje:
op ons gemak naar het dichtbij zeer hoog gelegen klooster van Kipourion gereden. Een onderweggetje:
Het klooster van dichtbij:
En het klooster van nog dichterbij:
Inderdaad... wegens restauratie gesloten voor publiek en dat was dus nergens aangekondigd. Dus die hele klim met de auto voor niks gemaakt.

Dus weer richting ons huisje, waarbij we een geitenboerderij tegenkwamen:
Koffie gedronken bij de taverne Captain Nicolas, waar we later vandaag ook gegeten hebben.
Afgezakt naar het strandje van Vrahinari.
Daar lekker gezwommen en tussen de middag een biertje genomen:
Later ging Trudie nog een wandeling maken naar het piertje verderop. Als je goed op de eerste foto kijkt kan je haar zien staan. Daarna nog even flink ingezoomd.

Avondeten dus bij Captain Nicolas:
Dit keer met voorgerechten, dolmadakia en meatballs (alles zelf gemaakt door moeders):
Hoofdgerecht voor Trudie kipsouvlaki en voor Paul een hele zeebaars:
We dronken er een half litertje witte huiswijn bij.
Daarna cappuccino en dubbele espresso, waarbij we van het huis nog wat zoete (een soort) oliebollen met honing kregen:
Totaal 37, 50 kwijt.

Dag 6.

Na weer een heerlijk ontbijtje op ons terras met de auto via Lixouri met de veerpont overgestoken naar Argostoli om vandaar naar de meest Zuidoostelijke kant van het eiland te rijden.
Onderweg kwamen we in het plaatsje Pastra, dit kunstwerk tegen:
Door een kunstenaar geschonken aan de lokale bevolking.
Onderweg naar het havenplaatsje Poros
In Poros weer een koffie en lunchpauze genomen en wat rondgelopen:
Daarna doorgereden naar de meest Zuidoostelijk gelegen plaats, Skala. Wat een vreselijk toeristische plaats die helemaal volgebouwd is met luxe sterrenhotels en resorts. Snel er doorheen gereden om via wat kleine weggetjes weer richting Argopolis te rijden:
Op het nippertje de veerboot terugnaar Lixouri gered en door naar ons huisje voor wat rust en een drankje bij/in het zwembad:
's Avonds weer naar Lixouri om weer te eten bij Oti Fame ki oti Pioume. Dit keer echter de mezzes/tapas-happen.
Samen 5 gerechten. Gefrituurde kaas, gebakken worst en pepers met tomatensaus, een soort worstenbroodjes, kabeljauw met knoflook en tomatensaus en azijn en gefrituurde calimares:
Voor Trudie als afsluiting nog zelfgemaakte yoghurt met zelfgemaakte honing:
Met een halve liter witte wijn erbij waren we 25,50 kwijt.

Dag 7.

Alweer een lekker ontbijtje op het terras van ons huisje, en elke dag iets anders, dit keer wafels en gebakken eieren.
Daarna met de auto naar Atheras, de meest Noordwestelijk gelegen plaats op Paliki.
De baai van Atheras van bovenaf gezien:
Bij de baai aangekomen rij je gewoon met de auto het strandje op:
Even een foto van de baai genomen. Het strandje nodigde ons niet uit om te zwemmen.
Wel een hele kleine taverna bij het strand, dus daar even een koffiepauze genomen:
Daarna weer helemaal naar het zuiden van Paliki gereden om uit te komen bij het haventje en het strand van Kounopetra.
We hadden het hele strand voor onszelf:
Zoals elke dag maakte Trudie weer een wandeling over het strand:
Een detail van de aanspoelsels op het strand:

Onderweg naar ons huisje nog even gestopt bij een taverna bij het strand van Xi om daar een drankje en een hapje te nuttigen:
We kregen nog gezelschap van een bezoeker:
Opeens betrok de lucht en kamen er dreigende wolken aan, dus terug naar ons huisje en nog even bij het zwembad gelegen en de donkere wolken gefotografeerd. Gelukkig bleef het, op een paar kleine spetters na, verder droog.

s Avonds naar Lixouri voor ons laatste avondmaal (op Kefalonia)bij Tsibibo.
We zaten gezellig op het terras onder de peren- en granaatappelbomen:
Paul nam de entrecote pepersaus met gamba's en gesauteerde groentes met een gepofte aardappel:
(smaakte beter dan het er op de foto uitziet)

Voor Trudie een souvlaki met patat, tomaat, uien, pitabrood en tzaziki:
Voor ons gezamenlijk een gemengde salade erbij:
De maaltijd afgesloten met espresso, cappuccino, een amandelcake van het huis en een glaasje ouzo.

Morgen nog een ochtendje hier bij het zwembad vertoeven en daarna morgenmiddag/avond weer terugreizen naar ons eigen huis.

Dag 8.

Allereerst nog een prachtige zonsondergang van gisteravond:

Daarna een rare nacht. Want eerst was er rond 5 uur in de nacht een hevige thunderstorm en net toen die was afgelopen werden we getrakteerd op een echte aardbeving. We lagen zeker 30 seconden hevig in ons bed te shaken terwijl alles om ons heen rammelde en heen en weer ging. Het bleek er eentje te zijn van 4,7 op de schaal van Richter.

De Kefalonianen zijn dat wel gewend, want ook in het verleden zijn er een paar (heftige) aardbevingen geweest. Voor ons was het de eerste (en hopelijk ook de laatste) keer dat we zoiets meemaakten.

Na het onrustige nachtje weer een ander ontbijt op ons terras:

Daarna kwam van zwemmen helemaal niks want er barstte opnieuw een enorm noodweer boven ons uit.

Er ook nog een youtube-filmpje van gemaakt.

Naar binnen gevlucht en daar viel na een paar enorme bliksems en donderslagen ook nog eens de elektriciteit uit en achteraf bleek dat de laptop van Trudie het ook niet overleeft heeft.

Om 2 uur naar Lixouri om de veerboot naar Argostoli te nemen:

Daarvandaan naar het vliegveld. Jeep ingeleverd.
Ingecheckt en om 17:30 met het vliegtuig naar Nederland. Netjes op tijd om 19:35 geland op Schiphol.
Einde van een heerlijke vakantie.
Kefalonia is een aanrader!