In ons vaste maart-vakantieweekje zijn we een paar dagen in Oostende, België.
Bij het zien van een reisprogramma op TV werd onze interesse gewekt voor deze kustplaats omdat sinds 2016 vele kunstenaars deze stad gebruiken voor hun kunst in de openbare ruimte. Dat maakt Oostende meteen een groot openlucht museum!

Het gehele street-art project wordt The Crystal Ship genoemd.

"The Crystal Ship is een grootschalig kunstevenement in de openbare ruimte. Machtige muurschilderingen en fantastische installaties die een permanente tentoonstelling vormen in de Stad aan Zee. Oostende vormt het canvasdoek voor vele nationale en internationale kunstenaars"

Met behulp van een app op je telefoon of een Facebookmessenger-botje is het mogelijk om de hele kunstroute te verkennen. Wandelend of met een gehuurde (E-) fiets.

Klik op de foto voor meer informatie:

Slapen doen we geheel in stijl in dit leuke, hippe hotel "Upstairs", vlak aan zee.
Boven ons bed :-)

Dag 1.

We zijn eerst naar de VVV gegaan voor wat aanvullende inlichtingen. We wilden de eerste middag nog een E-step huren die overal in de stad zouden staan, maar die app is inactief helaas. Daarom een lekkere stormachtige wandeling gemaakt op zoek naar een fietsenverhuur,  we ontdekten dat het allemaal nog een beetje wakker moet worden hier  in  Oostende in maart!  Morgen maar proberen om bij het station E-bikes te huren.
Paar plaatjes van de wandeling vanmiddag:

En na het eten bij een visrestaurant aan de boulevard teruggewandeld in het donker naar het hotel.

Dag 2.

Vanochtend allereerst de buienradar bekeken en wat we al dachten; het zou tot ergens na 12 uur vanmiddag regenachtig zijn. We besloten daarom de kunstwerken die het verst van het centrum te zien zijn met de auto te bekijken en na de middag te kijken of we E-bikes konden huren.
Zo gezegd zo gedaan...hieronder een selectie van de street-art die we konden vinden. Sommigen zijn goed verborgen en we moesten echt zoeken, straatje in straatje uitrijden, weer terug en dan zagen we het in de achteruitkijkspiegel  :-)
Het was hierdoor een soort combinatie van pokemon-go en een puzzeltocht! Wel heel leuk om zo door de buitenwijken e.o. van Oostende te rijden.

Klik hieronder op een foto om deze te vergroten!

Toen het eenmaal droog was, de auto geparkeerd en naar het (in onze ogen oerlelijke) station gelopen om E-bikes te huren.

Even wennen aan de E-bike en een proefrondje.

Onze route begon bij het Toerismebureau, waar ook meteen de eerste street-art te zien was boven het gebouw van de 'vvv'.

Zoals te zien op de foto, we hadden een app op de telefoon én een kaart voor de route. De kaart bleek toch het handigst en na veel zoeken en gedoe hebben we toch heel veel street-art gevonden. Het is wel echt kris kras door de stad en het lijkt wel of de halve stad een bouwput is, dus veel omgefietst, weer terug en vice versa :-)

Hier ook weer: klik op een foto om deze te vergroten!
Voor een ander deel van de street-art moesten we met een gratis pontje over naar de Oostoever van Oostende.

Klik hieronder weer op de kleine foto's van een selectie van de street-art van de Oostoever om te vergroten..

Alles bij elkaar toch ruim 3,5 uur door de stad gefietst met een flinke wind en ook af en toe een lekker zonnetje!

Onze laatste avond in Oostende hebben wij bij Resto Vito gegeten. Een authentiek Italiaans restaurant waarvan de eigenaar (Vito dus) uit Monopoli, Puglia komt. Toen we vertelden dat we daar in 2014 op vakantie waren geweest en we hem wat foto's die ook op deze site staan lieten zien werd hij wat emotioneel, want op één van onze foto's stond de neef van zijn moeder (wij hadden een visser gefotografeerd die de netten zat te boeten) en hij kon ons zo zijn huis aanwijzen.
Als afsluiting van deze minivakantie in Oostende kozen wij het verrassingsmenu van de chef en dat was heerlijk!
Binnenkort hier op deze site bij onze restaurantverslagen te lezen.