Van maandag 7 maart 2022 t/m vrijdag 11 maart hebben we een stedentrip naar Bilbao geboekt.

Dag 1.

Een avondreisdag.
We hadden zelf een vlucht vanaf Rotterdam/The Hague-airport geboekt. Wat een heerlijk rustig en overzichtelijk vliegveld is dat in vergelijking met Schiphol.

We vertrokken met zonsondergang, de zon scheen mooi door een overdekte vliegtuigtrap:

Na 2 uurtjes vliegen bereikten we Bilbao al. Een impressie door het vliegtuigraam:

Vanaf het vliegveld hebben we de lokale bus naar het centrum genomen.

Daarna nog 100 meter vanaf de bushalte gelopen naar ons superdeluxe, ook zelf al vanuit Nederland geboekte hotel, waar we om 21 uur konden inchecken.
We hebben een prachtige kamer in dit hotel.

Dag 2.

We begonnen onze 2e dag met een uitgebreid ontbijtbuffet.

Daarna met bus 56, die voor het hotel stopt, naar de "Mercado de la Ribera"
Deze overdekte markt uit 1929 is de grootste overdekte versmarkt van Spanje en Europa, gelegen in het oude centrum van Bilbao. De 'Mercado de la Ribera' bestaat uit drie verdiepingen en heeft diverse art-deco elementen. Er zijn ook diverse café's waar je de authentieke pinxtos kunt eten.

Daarna wandelden we naar de oude stad, waar 3 oude mannetjes op een soort gymtoestel hun oefeningen aan het doen waren.

Een foto van de oude stad (let op de naam van de bank links op de foto)

Daarna met de tram richting het Guggenheim museum.

Buiten het Guggenheim museum begint de kunst al.

De puppy van Jeff Koons.

Voor we het museum ingingen, hadden we nog even tijd voor een broodje tonijn en een biertje op een plein tegenover het museum.

Het Guggenheim museum is ook van binnen overweldigend mooi en heeft een prachtige collectie moderne kunst. Enkele werken die er voor ons uitsprongen:

En... wij hingen er zelf ook 'bij'.....

En nog een selfie met de tulpen van Jeff Koons.

Dit was de laatste foto met onze grote camera... want die ging vlak na het museum kapot helaas!
De rest van de foto's in dit vakantieverslag zullen we dus met onze mobieltjes gaan maken...

's Avonds wilden we de bus weer naar de oude stad nemen om daar iets te eten, maar het bleek dat vanwege overal in de stad demonstraties waren in het kader van Internationale vrouwendag, de bussen werden omgeleid.
Uiteindelijk met een omweg toch de oude stad bereikt en op een gezellig plein, "Plaza Nuova", in een authentiek Baskisch barretje een bord met hun 10 favoriete pinxtos gegeten met lokale wijn en bier erbij.

Na terugkomst op onze hotelkamer kwamen we op deze manier prima de rest van de avond door:

Dag 3.

Na het ontbijt bezocht Trudie de fitnessruimte op de bovenste etage van ons hotel en daarna namen we pal voor de uitgang van ons hotel de Hop-On-Hop-Off toeristische dubbeldekkerbus van Bilbao om wat meer plekken te zien zonder uren te moeten lopen.

Onderwegfilmpje van de busrit:

We stapten uit bij de Funicular de Artxanda.
Deze tandradbaan verbindt het centrum van Bilbao met het recreatiegebied op de top van de nabijgelegen berg Mount Artxanda. Op deze Artxanda berg heb je op ongeveer 250 meter hoogte een mooi panoramisch uitzicht over de stad Bilbao, de Ría del Nervión en de zee. Het elektrische kabeltrammetje 'funicular' legt een lengte van 770 meter af en het maximale stijgingspercentage is 45%.

Een paar experimenten met fotograferen met de mobiele telefoon door de verrekijker heen:

Bovenop de berg bij een heel klein koffiebarretje gepauzeerd met een kop espresso:

Daarna weer met het kabeltrammetje naar beneden naar de oever van de rivier Nervión:

De voetgangersbrug Zubizuri over de rivier tegenover het Guggenheim Museum:

Weer terug op de Hop-on-Hop-offbus nog een paar foto's gemaakt:

Het prachtige nieuwe San Mamés stadion van Club Athletic Bilbao uit 2013:

Vervolgens een stukje gewandeld door wat straten in de buurt van ons hotel aan de Gran Via.
Overigens zijn de Covid-maatregelen in Spanje nog wel wat strenger dan in Nederland. In alle publieke ruimtes en alle openbaar vervoer is een mondkap verplicht. Ook op straat lopen heel wat mensen de hele dag met een mondkapje op.

Op 200 meter van ons hotel staan deze mooie karakteristieke gebouwen (let op de aangename temperatuur):

's Avonds weer met de bus naar het oude stadscentrum waar we eerst wat rondgewandeld hebben.

Teatro Arriaga Bilbao, het operahuis en theater van Bilbao:

We zijn uit eten geweest bij een Baskisch restaurant met lokale producten "Toma Y Daka". Voor een verslagje daarvan zie deze link.

Dag 4.

Vandaag zijn we vanaf het voetbalstadion San Mames met de metro, lijn 1, helemaal naar het eindpunt Plentzia gegaan. Een deels ondergrondse en deel bovengrondse rit van ruim 1 uur.

Via een brug kom je eerst in het dorpje en kan je vandaar in ca. 30 minuten doorlopen naar het strand.
Wij hebben die afstand overbrugt met een bus, nadat bleek dat het voor ons net even té ver lopen zou zijn.

De buschauffeur was wel even vergeten ons te waarschuwen dat we het strand bereikt hadden, dus die reed vrolijk door naar het volgende plaatsje Gorliz, dus vandaar konden we alsnog weer een eind terug lopen naar het strand.

Eenmaal terug in Plentzia hebben we bij een klein lokaal barretje een biertje en een pinxto genuttigd.
De temperatuur was intussen opgelopen tot 18,5 graden, dus lekker met korte mouwen buiten gezeten.

Daarna weer met de metro terug naar Bilbao.

's Avonds vanaf ons hotel gelopen naar een leuk restaurant, La Gavilla en daar lekker gegeten. Voor Trudie schouder van het Ibericovarken op gietijzer gegrild met verschillende soorten aardappeltjes en 2 bruchetta's.:

en voor Paul gegrilde longhaas met puntpaprika uit de oven:

Dag 5.

Onze laatste dag van de stedentrip naar Bilbao.
We hadden nog 1 bezienswaardigheid bewaard voor deze laatste dag:

De Puente Colgante (ook wel Puente Bizkaia genaamd) ligt op 10 kilometer afstand van het centrum van Bilbao.
We gingen daarvoor met de lokale bus van Bilbao naar het eindpunt Getxo.

Een busselfie van dit bijzondere echtpaar kan natuurlijk niet ontbreken...

Met deze lokale bus hebben we overigens al het plaatselijke vervoer (meermalen) in Bilbao gebruikt:
Bus, Taxi, Trein, Tram én Metro.

Onderweg reden we langs een aantal niet meer in gebruikte scheepswerven, de kranen stonden er nog eenzaam weg te roesten.

Verhaaltje over de brug: deze werd bekend als de eerste zweefbrug ter wereld, sinds 1893 in gebruik, en staat precies waar de rivier de zee raakt en verbindt de plaatsen Portugalete en Las Arenas in de gemeente Getxo, over de Nervión.
Ontworpen door Alberto de Palacio, die een leerling was van de Fransman Gustave Eiffel en dat is te zien aan de constructie.
Deze brug staat sinds 2006 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

De brug heeft een zweefpont, die elke 8 minuten auto's en voetgangers heen-en-weer  vervoert.

Je kunt er ook bovenop lopen, als toeristische attractie. Je gaat dan ruim 50 meter omhoog met een lift en kan dan over de gehele lengte van 164 meter lopen.
Paul vond het met zijn hoogtevrees geen fijn idee, maar Trudie durfde dat wel!

Omdat we met onze mobieltjes, in plaats van de kapotte grote camera, deze foto's maakten is het inzoomen helaas niet heel duidelijk, maar als je goed kijkt zie je Trudie bovenop zwaaien.

Bovenop is het een spectaculair uitzicht en het was prachtig helder weer om heel ver te kunnen kijken.

Selfie als bewijs!

Filmpje van bovenaf genomen:

De totale overtocht met het zweefpontje duurt ongeveer 60 seconden:

Nadat we met het zweefpontje aan de overkant waren, maakten we daar nog een korte wandeling.

Aan het eind van de middag waren we terug in het hotel en hebben we in de lobby nog even heerlijk kunnen uitrusten voor het tijd was om met de bus naar het vliegveld te gaan.

We hebben veel gezien, veel gelopen, veelvuldig van het openbaar vervoer gebruik gemaakt. Het viel ons op dat de infrastructuur in Bilbao prima geregeld is en de stad ook goed schoon wordt gehouden.
Er is genoeg te zien voor een paar dagen.

We hadden een vlotte en voorspoedige terugreis en waren rond middernacht weer thuis.