Dag 1

We hadden een zeer vroege vlucht en om half 10 aankomst op Catania.  We moesten lang in de rij staan om onze huurauto op te kunnen halen, het blijkt een luxe Lancia Ypsilon 2nd edition.  Na anderhalf uur reden we uiteindelijk weg, het was even wennen aan de Siciliaanse manier van rijden.  Het komt erop neer dat geen enkele verkeersregel in acht wordt genomen ; we rijden met zijn allen gewoon door rood licht, links heeft blijkbaar voorrang, aan alle kanten elkaar snijden of het nou een scooter is of een toeristenbus en dan ook nog overal dwars doorheen motoren zonder helm, fietsers en ja hoor, wandelaars op de snelweg!

Via Catania langs de kust naar boven gereden, naar ons eerste grandhotel Faraglioli in Acitrezza.

De kamer was nog niet klaar dus in bezwete reiskleding (het is inmiddels ong. 28 graden) terug richting Catania, op zoek naar de beroemde vismarkt!  Na een hachelijk kruipdoor sluipdoor in supersmalle weggetjes avontuur vonden we het grote plein met de zwarte olifant en daarachter de vismarkt.

Daar rondgewandeld in een hele bijzondere wereld, daarna heerlijk geluncht op het plein met zelf uitgezochte ingredienten, die dan worden klaargemaakt door di Mama herself.

Vis was een Capone(geen Al).

Sfeer Catanië:

In de loop van de middag weer terug naar het hotel en na een korte powernap onze eerste duik in de zee t/o het hotel genomen.

Avonds eerst een aperitiefje mét zondondergang in de bar naast het hotel.

Daarna naar volgens Tripadvisor het beste visrestaurant van deze plaats. Spartelverse vis, schelp en schaaldieren die soms nog leefden en die je zelf uit kon kiezen.

Weer heerlijk gegeten!!  Na het eten heerlijk wandelen in de zwoele temperatuur langs de boulevard en de feeëriek verlichte cyclopi (lavarotsen)

Daarna nog een borrel op de kamer, verslagje van vandaag schrijven en lekker moe en voldaan op tijd naar bed!

Dag 2.

Na een lekker ontbijt met uitzicht op zee vertrokken uit Acetrezza richting Syracuse.  In eerste instantie over klein kronkelige zeer smalle bergweggetjes en daarna via de snelweg met een tussenstop in Augusta.  Niets over te vinden in de boekjes, maar de naam trok ons dus toch een kijkje genomen… maar helaas.. er was ook niks te beleven. Een mooie baai maar daar hadden ze verder niks mee gedaan.  Bij de baai een fotootje gemaakt van ons autootje.

Dus snel door naar Syracuse waar het stratenplan net zo onoverzichtelijk is als in de andere Siciliaanse steden. Ons navigatiesysteem was regelmatig de weg kwijt. KEER OM, GA LINKS waar het niet kan/mag etc. Uiteindelijk bij de punt van het schiereiland de auto kunnen parkeren en daar rondgewandeld en geluncht met zicht op de baai.

Daarna  de tempel van Apollo in Syracuse gevonden:

En door naar het Archeologisch park wat bestaat uit Ruïnes van bouwwerken uit de Romeinse en Griekse tijd.  Een groot Grieks openluchttheater dat plaats bood aan 15000 personen (en wat soms nog gebruikt wordt voor de opvoering van de oude griekse drama’s, diverse grotten en een Romeins amfitheater.

Warm Warm Klimmen Klimmen Zweten Zweten en de witte stenen weerkaatsten de hete zon, maar we hebben alles gezien!

Daarna door naar ons 2e hotel, midden in de stad. Geen lift, maar vriendelijk personeel droeg onze koffers 3 trappen op al waren het tasjes van de supermarkt.  Lekker douchen, installeren, uitrusten en richting de oude stad van Syracuse genaamd : Ortygia.   Daar rondgelopen tussen de imposante gebouwen en de kleine straatjes tussendoor en op een heel groot gezellig plein t/o de Dom een lekker aperitiefje gedronken op het terras.

Vervolgens door naar het door Paul op Tripadvisor uitgezochte Italiaans-Franse restaurantje Le vin de l'assassin waar we op de binnenplaats heerlijk hebben gegeten met op de achtergrond het geluid van een televisie van Di Mama die met haar rug naar de gasten gewoon buiten op een keukenstoel tv zat te kijken :D

Dag 3.

Een lange verplaatsing van Syracuse naar San Leone bij Agrigento.  Een rit van ruim 3 uur dwars over het eiland, onderweg konden we in de verte de Etna zien!! (later in de week komen we er dichtbij en klimmen we er zelfs letterlijk op!)

En nog een onderweggetje geschoten.

Het is bergachtig, afgewisseld met glooiende landschappen ons valt op dat er bijna geen dieren zijn, veel zonnepanelen en citroenboomgaarden.  We moesten door Agrigento heenrijden om bij ons Hotel bij de kust te komen en dat was CHAOS!

Onoverzichtelijk stratenplan en we werden door het navigatiesysteem alle kanten opgestuurd of we zaten in een loop… uiteindelijk leer je zo’n stad ook kennen omdat je overal zo minimaal 3X voorbij komt.   Op een pleintje midden in de stad een snelle lunch genomen en op zoek naar het Hotel.  Via de vallei der tempels kom je dan in een soort industrieel gebied en dan plotseling doemt er van buiten een enorme resort/spa/wellness 4 sterren hotel op.

Van alle gemakken voorzien, een zwembad, barretjes en na een flinke afdaling door de tuin met allerlei palmen/bomen/ groen een privé strand.    Lekker een duik in zee genomen maar daarna met een wijntje en biertje ook nog even bij de pool gelegen.

’s Avonds weer terug naar Agrigento gereden op zoek naar een restaurantje. Eerst een tip van ons ANWB boekje proberen te vinden (in het donker met al die onverlichte weggetjes erg lastig) dus ook niet gevonden en daarna toch in het centrum van Agrigento terecht gekomen waar we in een authentiek Siciliaans restaurant (Concordia) gegeten hebben.

Op de terugweg nog even een foto genomen van de vallei der tempels:

Hotel en hotelkamer ziet er prima uit, met uitzicht op zee,  maar het is wel heel erg gehorig.

Lekker langs het water teruggelopen naar de auto en met een afzakkertje op de hotelkamer weer op tijd naar bed.

Dag 4.

Vandaag vervolgen we onze roadtrip naar Castelvetrano.  Langs de kustweg zien we heel veel olijfboomgaarden en een enkele wijngaard.

Onderweggetjes:

Onderweg komen we Marinella di Selinunte (genoemd naar de Griekse naam voor wilde Selderij : Selinon) tegen. Het is een reusachtig opgravingsterrein, wij kiezen ervoor om met een golfkarretje te gaan en dat was maar goed ook, omdat tussen de verschillende tempels enorme afstanden en hoogteverschillen te overbruggen zijn.

Van boven bij de Acropolis zien we beneden een strandje liggen waar we later die middag nog ff een lekkere frisse duik nemen in de Middellandse zee.

De Ionische hebben we al gehad, later deze week volgt misschien nog de Thyrrheense zee.

We lunchen na de oude stenen bij een prachtplekje maar wat een slechte bediening en matig eten.

Dan zoeken we het strandje wat we hebben zien liggen op.

Dan op zoek naar het hotel in Castelvetrano.  Het navigatiesysteem kent het adres niet, nergens wordt het Althea Palace aangegeven….  Dan vragen we aan een vriendelijke Italiaan in zo’n buitenwijk, die tekent een hele plattegrond en routebeschrijving.  We komen heel ver… maar verdwalen toch weer en vragen het bij een benzinestation.  Daar is een oud mannetje zo aardig om aan te bieden om voor ons uit te rijden tot vlak voor het hotel!! Dat was maar goed ook, we hadden het zelf nooit gevonden, het blijkt midden op een industrieterrein gelegen t/o de snelweg.  Het is wel een heel modern hotel, we wanen ons in een Ikea showroom.

’s Avonds via Tripadvisor (fijne site!)  op zoek naar een leuk authentiek restaurant ; La Collenita. Ook nu weer in een buitenwijk maar wel echt alleen maar Italiaanse families die feestelijk aan lange tafels zaten te eten. De kaart was alleen maar in het Italiaans en de bediening sprak ook alleen maar Italiaans dus het was af en toe gokken wat we kregen.  Trudies voorgerecht was een enorm bord met vlees en kaas.

Bij het afrekenen was de koffie en de limoncello van het huis. Géén idee waarom.

Dag 5.

Vroeg vertrokken uit ons Ikea-hotel op het industrieterrein van Castelveltrano richting Palermo.

Onderweg besloten van de snelweg af te gaan en via een kleinere weg terechtgekomen bij de kustplaats Trapani.  Het strand bekeken maar dat zag er niet zo fris uit.

Dus via bergweggetjes, kronkel en heel smal maar wel mooi tussen de bergen door naar Monreal.. in de buurt van Palermo.

De plaatselijke Dom bekeken en het is zondag dus er was een ‘live’ dienst…

Het stadje verder bekeken met mooi uitzicht van bovenaf over Palermo.

Toen we daar stonden zagen we een heel klein binnenplaats terrasje met 3 tafeltjes, daar lekker geluncht.

Daarna door naar Palermo op zoek naar ons hotel. Het verkeer in Palermo is (zelfs op een zondag)  werkelijk verschrikkelijk chaotisch. Ze doen maar wat, wie het hardste toetert heeft voorrang. Zelfs Paul werd er soms een beetje gestrest van…  het hotel gevonden en blijkt een DDR achtig flatgebouw in een buitenwijk te zijn met maar liefst 320 kamers maar wel van alle gemakken voorzien. (en internetverbinding via een ouderwets kabeltje).

Wat ons de laatste dagen opvalt is dat de vuilnis zich overal lijkt op te hopen… het stinkt in Palermo. Is de maffia alweer aan het staken??

In de middag met de auto de stad verkent en terechtgekomen bij de Orto Botanica. Het is een combi tussen een botanische tuin en een tuincentrum. Met zelfs een Nederlandse verkoopstal.

Daarna op een terrasje even een crêpe met een drankje genuttigd.

Na even een power nap werden we door Frank, Lynne en Jess gebeld en kregen we het nieuws te horen dat we opnieuw Opa en Oma worden!!!

In feeststemming vertrokken naar het Centrum om daar een hapje te eten in een levendig straatje met veel kleine restaurantjes en overal live-muziek. Erg sfeervol en ter plekke getoost op ons nieuwe kleinkind.

Dag 6.

Vanochtend de (verkeers-) chaos en stank van Palermo ontvlucht en op naar Cefalu’!  Mooie middeleeuwse kustplaats met een goed zandstrand.

Eerst het stadje bekeken, wat souvenirs gekocht.

Zonder ernaar te zoeken kwamen we al gauw bij de middeleeuwse wasplaats. Waar, volgens het boekje, tot de wasmachines hun intrede deden, de vrouwen al eeuwen de was deden.

Contrast met het bordje uit 16-zoveel is het papier wat er onder hangt…

De plaatselijke dom bezichtigd.

Daarna door richting het strand… waar algauw donkere wolken zich samenpakten.. dus iedereen rende naar binnen bij de strandtent maar het waren maar een paar druppels.

Lekker in de Thyrreense zee gezwommen met enorme sterke stroming. Er was dan ook een baywatch mét fluitje om je niet te ver af te laten drijven.

Eind van de middag weer terug naar het chaotische Palermo waar het navigatiesysteem ons wel heel bijzondere steegjes door liet rijden.

Lekker even uitgerust en gedoucht etc in de kamer en ’s avonds naar de oude binnenstad van Palermo om een hapje te eten. Ook daar een paar druppels regen met als gevolg dat het middeleeuwse plaveisel (marmer?) spekglad werd.  En ja hoor… daar ging Trudie.. en weer op de knie van een aantal jaar geleden. Gevolg : een dik opgezwollen pijnlijk ei op die knie.

Morgen een hele lange rit voor de boeg voor ons laatste nachtje, we zullen dan in de buurt van de Etna zitten.

Dag 7.

Vroeg vertrokken uit Palermo en daarmee midden in de chaotische ochtendspits terecht gekomen. Alleen de stad uitkomen duurde al ruim een half uur tussen luid toeterende en 6 banen dik op rotondes rondrijdende opgewonden standjes. Uiteindelijk zonder kleerscheuren of blikschade de snelweg richting onze laatste overnachting in de buurt van Taormina bereikt.

Na een flinke rit van dik 260 kilometer bereikten we het prachtige hoog boven Taormina gelegen Castelmola waar we konden inchecken in het allermooiste hotel van onze reis. Wat een prachtige kamer met een groot terras met uitzicht op de Etna en wat een prachtige rustige omgeving.

In de middag naar de noordkant van de Etna gereden. Best nog wel een rit van ruim een uur en heel veel kronkelende bergweggetjes. Maar als je dan op ca. 2.500 meter komt is het wel de moeite waard: allemaal gestold lava. Een soort maanlandschap.

Als je goed kijkt zie je een lavaplukster ;)

Deze korreltjes hebben we meegenomen naar huis.

Daarna weer terug gekronkeld naar Castelmola en daar te voet (want autoluw) het  leuke kleine centrum bekeken

Een aperitiefje gedronken bij een onooglijk restaurantje (Callo Cedrone) met een hele vriendelijke eigenaar.(“Riccardo, Roberto, Irene and their mother Maria wait for you on their flowered sunny terrace with a view on the Etna”)

Besloten om daar dan ook maar later op de avond ons ‘laatste avondmaal’ te nuttigen en we hadden daar geen seconde spijt van. Wat een lekkere verse producten en wat een lieve bediening. Ook ‘di mama’ kwam ons regelmatig vragen of we het allemaal wel lekker vonden en nadat we gezellig hadden zitten kletsen met Riccardo kregen we ook nog de locale specialiteit van het huis te proeven: amandelwijn. Ook nog zitten kletsen met een Iers stel uit Belfast die de hele week in het Hotel verbleven waar wij zaten, maar bijna de hele week gewoon bij Riccardo en zijn Mama Maria aten J  Tot laat nog op het terras genoten van het buiten zitten, kijken naar de verlichte rots en de lichtjes van de stad beneden ons. Een heerlijke afsluiting van onze vakantieweek.

De dag erna vroeg op en dan de auto weer afleveren bij de luchthaven van Catanie en vervolgens weer naar Nederland terugvliegen. (met vertraging bleek).

Toch een hele fijne vakantieweek op Sicilië gehad en alles bij elkaar (en 1.400 km. gereden hebbend) een goede indruk van het eiland gekregen.